Bestuurs- en Omgevingsrecht, Vastgoed
[email protected]
Het bestuursrecht regelt de relatie tussen burger en overheid. Overheidsbeslissingen kunnen ook het ondernemingsgebeuren ingrijpend beïnvloeden. Zo zijn bedrijven vaak afhankelijk van de overheid voor het verkrijgen van voorafgaandelijke toelatingen (zoals een vergunning, een machtiging…) en kunnen ze ook verplichtingen en/of sancties opgelegd krijgen. Daarom moet de overheid bepaalde regels naleven waarvan u de wettigheid kan laten controleren. Dit geldt zowel voor lokale overheden, zoals gemeenten, OCMW’s en provincies, als hogere overheden, zoals de Vlaamse of federale regering en de administraties die hiervan afhangen. Ons kantoor is bijzonder gespecialiseerd in deze materie en kan samen met u nagaan wat u kan ondernemen tegen de overheidsbeslissing waarmee u geconfronteerd wordt.
Overheidsopdrachten
Zakenrecht en burenhinder
Onteigening / Domeingoederen
Overheidsaansprakelijkheid (rechtsbescherming)
Algemeen bestuursrecht
De wetgeving rond overheidsopdrachten is een zeer specifieke regelgeving die de randvoorwaarden uitzet waarbinnen aanbestedende overheden opdrachten kunnen sluiten met derden. De regel dat een overheid niet zomaar vrijelijk contracten kan sluiten, maar in de plaats daarvan mededinging moet organiseren is één van de meest elementaire uitgangspunten van de overheidsopdrachtenreglementering. Contracten die in strijd daarmee gesloten worden, worden steeds vaker nietig verklaard met alle gevolgen van dien. Meer en meer worden bedrijven geacht die specifieke spelregels te kennen. En procedureel wordt van u verwacht dat u zéér snel handelt.
U laat zich dan ook best bijstaan door een gespecialiseerd advocaat om u doorheen deze technische materie te leiden. Ons kantoor heeft inmiddels een ruime expertise in de begeleiding van ondernemingen in dit opzicht, biedt op maat gemaakt advies over specifieke vragen, zowel tijdens de aanbestedingsfase als in de uitvoeringsfase, en staat ondernemingen bij in procedures ten overstaan van de Raad van State en de burgerlijke rechtbank.
Er bestaan een hele reeks zakelijke rechten in het Belgisch rechtsbestel: het eigendomsrecht, erfdienstbaarheden, recht van opstal, vruchtgebruik, mede-eigendom, enz. …
Burenhinder maakt daarvan een onderdeel uit. De exploitatie van een ingedeelde inrichting of de uitbating van horecazaak nabij woongelegenheden kan aanleiding geven tot klachten van omwonenden over geluid, geur, trillingen, stof, …
Het kantoor begeleidt ondernemingen om deze klachten oplossingsgericht aan te pakken.
Een onteigening is een verregaande en ingrijpende juridische procedure. De overheid neemt immers op eenzijdige wijze bezit van onroerende goederen die nodig zijn om werken van openbaar nut of algemeen belang uit te voeren, zoals bijvoorbeeld de aanleg van een autosnelweg.
Concreet betekent een onteigening dat de overheid uw eigendom in bezit neemt, er eigenaar van wordt en dat u in de plaats een vergoeding ontvangt.
Met de term domeingoederen wordt verwezen naar de goederen behorend tot het patrimonium van publiekrechtelijke rechtspersonen zoals de Staat, gemeenschappen, gewesten, provincies, gemeenten, en andere rechtspersonen (zoals OCMW’s, NMBS, …). Domeingoederen worden ingedeeld in openbare en private domeingoederen. Openbare domeingoederen hebben een bijzonder statuut. Ze zijn bestemd tot het gebruik van allen en zijn niet verhandelbaar. Dit maakt dat in de eerste plaats deze goederen ook niet vatbaar zijn voor het vestigen van persoonlijke rechten (bijvoorbeeld huur of zakelijke rechten (bijvoorbeeld opstalrecht, erfpacht) aan particulieren, al bestaan daarop wel uitzonderingen. Het Nieuw Burgerlijk Wetboek dat op 01 september 2021 in werking is getreden, voorziet – in navolging op de rechtspraak – in een uniforme en minder strenge regeling om zakelijke en persoonlijke rechten te vestigen op openbare domeingoederen.
Ook de overheid (zowel de wetgevende, uitvoerende als rechterlijke macht) kan binnen de uitoefening van haar taken een fout maken. Wanneer uw onderneming schade lijdt ingevolge een fout van de overheid, is deze verplicht u voor die schade te vergoeden.
Daarnaast is er een duidelijke trend waarneembaar dat overheden steeds vaker verplicht worden derden te vergoeden in het kader van een niet foutief handelen. Het traditionele uitgangsprincipe dat een eigendomsbeperking (bvb. door de oplegging van een last) eigenlijk geen aanleiding geeft tot vergoeding brokkelt steeds meer af door het GBOL-beginsel (beginsel van de gelijkheid van de burgers voor de openbare lasten). Dit beginsel voorziet dat een overheid niet zonder vergoeding beperkingen kan opleggen aan een eigendomsrecht die de last te boven gaat die in het algemeen belang aan een particulier of onderneming kan worden opgelegd.
Ons kantoor adviseert ondernemingen en staat hen bij in procedures met het oog op het bekomen van rechtsherstel.
Onder het begrip bestuursrecht kan het geheel van rechtsregels begrepen worden die verband houden met de organisatie, de bevoegdheden en de werking van besturen.
Het decreet Lokaal Bestuur (DLB) omvat bijvoorbeeld alle organieke regels over de gemeenten (zoals regels over het bestuur van gemeenten, de onderscheiden bevoegdheden van de gemeentelijke organen, de werking van het bestuur, toezicht op het bestuur, enz.) en openbare centra voor maatschappelijk welzijn, evenals regels over intergemeentelijke samenwerking. De Nieuwe Gemeentewet voorziet daarnaast nog in een reeks bevoegdheden van gemeenten en burgemeester.
Het Bestuursdecreet bevat dan weer de regels over de toegang tot bestuursdocumenten, hergebruik van overheidsinformatie en verdere regelgeving m.b.t. de communicatie tussen overheid en burgers.
Als onderneming zal u zeer vaak te maken krijgen met lokale besturen. Ons kantoor heeft een ruime ervaring op vlak van algemeen bestuursrecht en staat ondernemingen frequent bij in hun contacten met besturen.
© 2021 Gevaco advocaten – advocatenkantoor te Beringen