Bestuurs- en Omgevingsrecht, Vastgoed
[email protected]
Het omgevingsrecht is een onderdeel van het bestuursrecht. Omdat grond en ruimte schaars zijn, heeft de overheid belangrijke bevoegdheden om het gebruik daarvan te regelen. Op macroniveau worden bepaalde gebieden bestemd voor bepaalde functies, zoals wonen, handel, landbouw, recreatie, industrie, natuur, … Dit is bepalend voor de vraag waar uw bedrijf zich kan vestigen. Op microniveau hangen bijvoorbeeld een heel aantal handelingen en/of activiteiten af van een voorafgaande vergunning. Het bestuur moet dan de impact van uw activiteiten of bouwproject op de omgeving beoordelen na het doorlopen van een procedure. Het is niet ongewoon dat omwonenden bezwaar indienen tegen uw project en/of uw vergunning proberen aanvechten via een gerechtelijke procedure. De overheid kan ook sanctionerend optreden bij overtredingen die omgevings- of milieuoverlast kunnen veroorzaken. In onze sterk gejuridiseerde samenleving krijgen veel ondernemingen op dit vlak dus te maken met allerlei valkuilen. Ons kantoor heeft een ruime expertise om uw onderneming hierin bij te staan.
Planinstrumenten, planschade en planbaten
Vergunningverlening
Handhaving
Bodemverontreiniging, bosdecreet, onroerend erfgoed, energie en andere sectorale regelgeving
Projectontwikkeling en vastgoed
De overheid stelt ruimtelijke structuur- en beleidsplannen en uitvoeringsplannen vast.
In structuur- en beleidsplannen ontwikkelt de overheid haar strategische visie en kader voor de toekomstige gewenste ruimtelijke structuur. In uitvoeringsplannen legt ze de bestemming van een bepaald gebied vast en stelt ze voorop welke stedenbouwkundige voorschriften binnen dat gebied van toepassing zijn.
Vooral laatstgenoemde plannen kunnen een vergaande invloed hebben op uw eigendom, zowel wat betreft de bestemming als de bebouwingsmogelijkheden.
Vooraleer u een eigendom aankoopt om uw activiteiten te beoefenen, gaat u dan ook best na welke planinstrumenten het gebied ordenen. Deze instrumenten bepalen immers of de beoogde activiteiten die u wilt beoefenen ook stroken met de bestemming van het gebied. Dit lijkt evident, maar is dat verre van … Het kantoor heeft een ruime expertise in het adviseren van ondernemingen en begeleidt hen bij het bekomen van de nodige vergunningen. Ook wanneer u in het kader van uw activiteiten diverse onroerende goederen aanhoudt, zorgt u best voor een goede opvolging van mogelijke planinitiatieven van de overheid, en treedt u (wanneer nodig) best tijdig op om uw rechten maximaal te vrijwaren. Het kantoor staat ondernemingen bij in hun contacten met het bestuur, evenals bij procedures over de nietigverklaring van planinstrumenten en of het bekomen van een planschadevergoeding.
Het omgevingsrecht is zo vormgegeven dat elk ruimtegebruik principieel verboden is, tenzij een voorafgaande afwijking (vergunning) bekomen wordt of de handelingen of activiteiten aangemeld worden. Sinds kort voorziet Vlaanderen een geïntegreerd vergunningstraject waarin zowel de stedenbouwkundige aspecten als o.a de milieuaspecten betrokken worden in één en dezelfde aanvraag.
Als onderneming kunt u geconfronteerd worden met talloze vragen over vergunningverlening. Deze regelgeving wijzigt regelmatig, zowel op materieel als op procedureel vlak. Ook de rechtspraak staat niet stil, maar evolueert – zeker wat de mogelijke milieueffecten die een aanvraag eventueel samen met andere aanvragen, kan teweegbrengen – zeer snel onder invloed van Europa.
Het kantoor heeft een jarenlange expertise in de begeleiding van ondernemingen op het gebied van vergunningverlening, zowel wat de stedenbouwkundige als de milieutechnische aspecten betreft. Deze expertise gaat van overleg met besturen en omwonenden, tot het voeren van procedures ten overstaan van het bestuur en de Raad voor Vergunningsbetwistingen.
Het omgevingsrecht is de laatste jaren voortdurend in evolutie, net als het beleid dat toeziet op de naleving van de vele complexe handhavingsregels en maatregelen. Denk maar aan gerechtelijke of bestuurlijke herstelmaatregelen, stakingsbevelen, bestuurlijke geldboeten enz. …
Omwille van de complexiteit van deze regelgeving en de vergaande maatregelen en boeten die u riskeert, contacteert u best onmiddellijk een specialist.
Naast de regels over ruimtelijke ordening en milieu bestaan er tal van sectorale regelgevingen die mee bepalen wat wel of niet toegelaten is en die al dan niet mee in de vergunningsprocedure worden geïntegreerd.
Denk onder andere aan: het bosdecreet, het onroerend erfgoeddecreet, het bodemdecreet en haar uitvoeringsbesluiten, enz. …
Bodemverontreiniging kan bijvoorbeeld zeer vergaande gevolgen hebben. De OVAM kan u verplichten tot sanering over te gaan en de kosten daarvoor kunnen hoog oplopen. Er bestaan echter mogelijkheden om daaraan te ontkomen en mogelijks kunt u een beroep doen op een fonds dat tussenkomt in de kosten voor sanering en onderzoek. Ons kantoor heeft een uitgebreide expertise binnen de diverse sectorale regelgevingen.
Of u nu een projectontwikkelaar, een investeerder in vastgoed of een onderneming actief op een ander domein bent, u wordt vroeg of laat geconfronteerd met een vastgoed gerelateerde kwestie. Het kantoor heeft een ruime expertise bij de begeleiding rond al uw onroerend goed kwesties, gaande van de aankoop, verkoop, verhuring van onroerende goederen, maar eveneens de ontwikkeling van een concreet vastgoedproject. Wij gaan niet alleen vergunningstechnisch na wat de mogelijkheden zijn, maar begeleiden ondernemingen ook bij de vormgeving en structurering van hun project. Het contractenrecht wordt hier gecombineerd met o.a. het zaken- en omgevingsrecht. Het kantoor verzekert een geïntegreerde aanpak.
© 2021 Gevaco advocaten – advocatenkantoor te Beringen