Fiscaal, Vennootschaps-, Verenigings- en Rechtspersonenrecht
[email protected]
Er komt heel wat kijken bij de opstart van een zelfstandige activiteit. Kies ik voor een vennootschap, vereniging of stichting? Zijn er bepaalde formaliteiten waar ik rekening mee moet houden? Welke documenten of overeenkomsten moeten opgesteld worden om de rechtsbetrekking tussen aandeelhouders, leden, bestuurders te regelen en conflicten te vermijden?
Verder bent u tijdens de werking van een zelfstandige activiteit steeds in aanraking met het vennootschaps-, verenigings- en rechtspersonenrecht alsook het boekhoudrecht: bestuur en vertegenwoordiging, vergaderingen en de bijhorende besluitvorming, het voeren van de boekhouding, de publicatie van jaarcijfers, het uitgeven van of overdragen van aandelen en andere effecten, de vorming en behoud van het kapitaal en het vermogen, herstructurering, omzetting,… Hierbij kan u bovendien geconfronteerd worden met conflicten die aanleiding kunnen geven tot verschillende scenario’s waaronder geschillenregeling, procedures in kortgeding, uitoefening van het vraagrecht of informatierecht.
Tot slot kan een zelfstandige activiteit ook stopgezet of ontbonden worden, vrijwillig of van rechtswege. Dit kan aanleiding geven tot procedures namens of tegen de vereffenaars of vereffende vennootschap. U kan ook opteren voor een overdracht van activa (asset deal) of een overdracht van aandelen (share deal).
Ons multidisciplinair team staat u als aandeelhouder, bestuurder of lid bij met advies op maat. Wij beantwoorden al uw vragen omtrent de oprichting, werking, deelname in of het einde van een vennootschap, vereniging of stichting. Wij begeleiden u doorheen alle stadia met de redactie van ontwerpen van overeenkomsten en behartigen uw belangen als advocaat in (kortgeding)procedures, onderhandelingen, bemiddeling en arbitrage. Tot slot verlenen wij directe bijstand op raden van bestuur en algemene vergaderingen.
Oprichting vennootschap, vereniging of stichting
Deelname in een vennootschap, vereniging of stichting
Geschillen binnen de vennootschap, vereniging of stichting
Einde van de vennootschap, vereniging of stichting
Start-up / Scale-up
Mergers & acquisitions
Alleen of samen met anderen een onderneming starten of een samenwerking aangaan onder een organisatievorm.
Een geldlening toestaan aan of een inbreng doen in een vennootschap, vereniging of stichting is onderworpen aan een aantal regels evenals de overdracht van aandelen of andere effecten. Deelname aan het bestuur van een vennootschap, vereniging of stichting gaat evenzeer gepaard met een aantal formaliteiten. Moeder- en dochtervennootschappen kunnen elkaar vaak door middel van kruisparticipaties financiering verschaffen.
Conflicten op bestuurs- of aandeelhoudersniveau kunnen voorkomen in alle ondernemingen. Sommige conflicten zijn oplosbaar in de schoot van de onderneming, andere door een beroep op de rechter.
Bij het einde van de levensduur is er sprake van een ontbinding van rechtswege. Er kan ook vrijwillig worden gekozen om de vennootschap, vereniging of stichting te ontbinden en vereffenen. Ook kan de gerechtelijke ontbinding om wettige redenen worden bekomen. Vereffenaars kunnen worden bijgestaan, procedures tegen de vereffenaar of procedures namens de vereffende vennootschap, verenging of stichting kunnen worden gevoerd. Er kan ook worden geopteerd om hetzij de activa (asset deal) hetzij de aandelen (share deal) over te dragen.
Innoveren is geen vrijblijvende keuze meer, het is noodzakelijk om nog mee te kunnen in de digitale globalisering. Om een bepaald idee uitwerking te geven is er nood aan financiering om een Start-Up van de grond te krijgen. De financiering, die een vorm aanneemt van een lening, is aan een aantal voorwaarden verbonden.
De startup mag niet ouder zijn dan 5 jaar. Het moet innovatief zijn, dus het product of dienst moet kennisintensief en vernieuwend zijn. De onderneming moet een miljoenenomzet nastreven en dus ambitieus zijn, maar moet ook een verwachte maatschappelijke impact hebben.
Daarnaast zijn Scale-Ups ondernemingen die al wat ouder zijn en bezig zijn met het opschalen van de onderneming. Een Scale-Up heeft al meerdere investeringsrondes doorstaan en maakt winst.
Ons gespecialiseerd en multidisciplinair team ondersteunt en begeleidt Start-Ups en Scale Ups.
Uitbreiding van ondernemingen vindt plaats door fusies en overnames: aandelenfusie (overname aandelen), bedrijfsfusie (overname activa/passiva) en de juridische fusie (volledige juridische samensmelting van rechtspersonen).
Wij begeleiden onze cliënten in het gehele transactieproces van de redactie van een intentieverklaring (LOI/MOU), een non-disclosure agreement (NDA), een termsheet tot een closing. Wij hebben doorgedreven expertise omtrent:
Fiscaal, Vennootschaps-, Verenigings- en Rechtspersonenrecht
[email protected]
Vennootschaps-, Verenigings- en Rechtspersonenrecht, Insolventie, Beslag
[email protected]
Vennootschaps-, Verenigings- en Rechtspersonenrecht, Handels- en Economisch recht
[email protected]
© 2021 Gevaco advocaten – advocatenkantoor te Beringen