Bestuurs- en Omgevingsrecht, Vastgoed
[email protected]
Het omgevingsrecht is een onderdeel van het bestuursrecht. Aangezien grond en ruimte schaars zijn, heeft de overheid belangrijke bevoegdheden om het gebruik ervan te regelen. Op macroniveau worden bepaalde gebieden binnen de planologie bestemd voor specifieke functies, zoals wonen, handel, landbouw, recreatie, industrie, natuur… door middel van beleids- en ruimtelijke uitvoeringsplannen. Op microniveau hangen een heel aantal handelingen en/of activiteiten af van een voorafgaande vergunningsprocedure. Daarnaast kan het bestuur sanctionerend optreden bij niet-naleving van de regelgeving. Voorafgaand aan een plannings-, vergunnings- of sanctiebeslissing moet de overheid erop toezien dat ze niet alleen de juiste procedure toepast, maar ook dat ze dit op een correcte manier doet. In onze sterk gejuridiseerde maatschappij heeft de burger steeds meer formele inspraak- en beroepsmogelijkheden. Ons kantoor heeft een ruime expertise om overheden hierbij te begeleiden. Van consulting om procedures te vermijden tot het verlenen van bijstand wanneer het toch zover komt.
Planinstrumenten, planschade en planbaten
Vergunningverlening
Handhaving
Bodemverontreiniging, bosdecreet, onroerend erfgoed, energie en andere sectorale regelgeving
Projectontwikkeling
Overheden stellen ruimtelijke structuurplannen/beleidsplannen en uitvoeringsplannen vast. In structuur-/beleidsplannen wordt de strategische visie en het kader voor de toekomstige gewenste ruimtelijke structuur uiteengezet. In uitvoeringsplannen wordt de bestemming van een bepaald gebied vastgelegd en worden de stedenbouwkundige voorschriften bepaald die binnen dat gebied van toepassing zijn. Sommige planinitiatieven hebben vergaande gevolgen voor eigenaars wiens eigendom door het planinitiatief wordt getroffen. Zij kunnen in sommige gevallen noodzaken tot onteigening. In andere gevallen kan het bestuur geconfronteerd worden met een eis tot planschadevergoeding van een particulier en of onderneming.
In het kader van de vergunningverlening worden omgevingsvergunningsaanvragen getoetst aan de ruimtelijke uitvoeringsplannen of soms zelfs nog aan oude BPA’s. Het omgevingsrecht evolueert bijzonder snel en ook de rechtspraak is continu in beweging. Het kantoor heeft een ruime expertise in het adviseren van overheden, bijstand inzake informatievergaderingen met omwonenden om nieuwe planinitiatieven uiteen te zetten en draagvlak te creëren, alsmede het bijstaan van besturen in procedures met betrekking tot de nietigverklaring van planinstrumenten en of het bekomen van een planschadevergoeding.
Het omgevingsrecht is vorm gegeven op een wijze dat elk ruimtegebruik principieel verboden is, behoudens indien een voorafgaande afwijking (vergunning) bekomen wordt of de handelingen/activiteiten aangemeld worden, dan wel vrijgesteld zijn van vergunnings- en of meldingsplicht. Enige tijd voorziet Vlaanderen in een geïntegreerd vergunningstraject waarin zowel de stedenbouwkundige aspecten als o.a. de milieuaspecten betrokken worden. Afhankelijk van de aard van de aanvraag zijn diverse besturen bevoegd voor de behandeling van de omgevingsvergunningsaanvragen.
Zij worden daarbij geconfronteerd met complexe vraagstukken in een materie die zeer snel evolueert en waarbinnen de rechtspraak van de Raad voor Vergunningsbetwistingen een belangrijke rol speelt. Het kantoor heeft een jarenlange expertise in de advisering van besturen op het gebied van vergunningverlening en de bijstand in procedures tot nietigverklaring en of schorsing.
Het omgevingsrecht is de laatste jaren voortdurend in evolutie, net als het beleid dat toeziet op de naleving van de vele complexe regels uit het omgevingsrecht en dat een arsenaal aan handhavingsregels en -maatregelen vooropstelt. Denk aan gerechtelijke of bestuurlijke herstelmaatregelen, stakingsbevelen, bestuurlijke geldboeten enz..
Naast de regels inzake ruimtelijke ordening en milieu bestaan er tal van sectorale regelgevingen die mede bepalen wat wel of niet toegelaten is. Sommigen daarvan zijn geïntegreerd in de omgevingsvergunningsaanvraag.
Voorbeelden van deze regelgevingen zijn het bosdecreet, het onroerend erfgoeddecreet, het bodemdecreet en haar uitvoeringsbesluiten, enz. .
Hoe gaan wij in het kader van de vergunningverlening om met adviezen van adviesverlenende instanties? Zijn deze adviezen bindend?
Ook overheden worden geconfronteerd met vastgoed kwesties, gaande van de verkoop van eigendommen tot het optrekken van nieuwe publieke gebouwen om administraties of voorzieningen in te vestigen (zoals de bouw van een nieuw administratief centrum, de herinrichting van de dorpskern, het bouwen van een sporthal, zwembad, schoolgebouw, aanleg autosnelweg, brug, …).
Van belang is dat overheden in hun handelen met derden niet vrij zijn, maar integendeel gebonden door de strikte reglementering inzake overheidsopdrachten.
Er bestaan diverse manieren om een gemeentelijk of stedelijk project vorm te geven.
© 2021 Gevaco advocaten – advocatenkantoor te Beringen