Handels- en Economisch recht
[email protected]
Als consument kom je regelmatig in aanraking met offertes, algemene of bijzondere voorwaarden van leveranciers, aannemers, verkopers, banken, maar ook met diverse soorten overeenkomsten. In je hoedanigheid van consument word je in grote mate beschermd in je betrekkingen met ondernemingen of overheden, maar is het niet altijd even eenvoudig om je weg te vinden in deze regelgeving.
In al deze (maar ook andere) documenten is de wederpartij gehouden om welbepaalde informatie op te nemen. In het bijzonder wanneer het gaat om consumenten, een specifieke groep die de wetgever extra wil beschermen.
Zowel bij de ondertekening van overeenkomsten als tijdens de (problematische) uitvoering of bij de beëindiging ervan is het aangewezen om alvorens je bepaalde stappen onderneemt raad in te winnen bij een expert ter zake.
Bank- en kredietrecht
Commerciële contracten
Incasso
Intellectuele rechten, media en GDPR
GDPR/AVG
Insolventie, reorganisatie en zekerheden
Consumentenbescherming
Marktpraktijken
Bemiddeling
Er zijn een heel aantal rechtsregels waarbij u als consument wordt beschermd ten opzichte van een bank en haar acties. Het is aangewezen dat u zich voorafgaand aan de ondertekening van documenten, de inschrijving in beleggingen of in geval van problemen achteraf goed laat informeren en bijstaan in de juridische regels rond het financiële reilen en zeilen. In het bijzonder wanneer er sprake is van de door een bank bedongen zekerheidsrecht zoals pand- en hypotheekrechten, borgtochten of achtergestelde leningen.
Commerciële overeenkomsten zijn doorgaans contracten met een commerciële strekking . Vaak voorkomende commerciële overeenkomsten zijn bijvoorbeeld: aannemings-, dienstverlenings-, opstal-, huur-, verkoop-, serviceovereenkomsten en nog meer. Daarnaast wordt een consument doorgaans geconfronteerd met de algemene voorwaarden van een onderneming. De complexiteit die hiermee gepaard gaat noodzaakt een consument doorgaans tot gedegen juridisch advies en bijstand, maar vooral tot waakzaamheid alvorens over te gaan tot ondertekening van zulke overeenkomsten. Ook bij de beëindiging van deze type van overeenkomsten is het opletten geblazen.
U moet nog geld ontvangen van een schuldenaar die niet wil of niet kan betalen en u vraagt zich af wat u kan doen om betaling te innen. In het tegenovergestelde geval wordt u aangesproken door een schuldeiser, een incassobureau of een gerechtsdeurwaarder om een bepaalde som te voldoen tegen een bepaalde datum. U ervaart moeilijkheden of u betwist dat u die som moet betalen en wil graag weten wat u kan doen.
Wanneer u geld leent aan iemand of een entiteit is het aangeraden dat u daarvoor best een leningsovereenkomst opstelt of dat u dat laat doen om de rechten en verplichtingen van alle partijen vast te leggen om discussies achteraf te vermijden.
In de (digitale) wereld met tal van softwareapplicaties en sociale netwerksites is het belangrijk om te weten welke informatie, beelden, tekeningen en dergelijke u mag gebruiken. Deze kunnen behoren tot de intellectuele eigendom van iemand anders of u wil net uw eigen intellectueel (net)werk beschermen zodat anderen daar geen gebruik van (kunnen) maken.
Daarnaast kan u vragen hebben op het gebruik van uw recht op afbeelding (portretrechten), recht om vergeten te worden, privacy, vrijheid van meningsuiting en laster & eerroof.
De doorgedreven informatisering brengt met zich mee dat overheden en ondernemingen uw persoonsgegevens niet zomaar mogen gebruiken of bijhouden. Het gebruik van persoonsgegevens en uw privacy is nauw gereguleerd.
Omtrent de gevolgen van uw overeenkomst met een gefailleerde onderneming of een onderneming in reorganisatie of een schuldenaar onderworpen aan een collectieve schuldenregeling laat u zich best adviseren door één van onze specialisten. Ook wanneer u zelf een collectieve schuldenregeling wenst op te starten.
U gaat in het dagelijks leven meer overeenkomsten aan dan u denkt. U brengt uw auto binnen voor onderhoud, u sluit een abonnement voor uw mobiele telefoon, u koopt een tweedehandsvoertuig, boekt online vliegtickets… Al deze handelingen brengen overeenkomsten tot stand, met elk specifieke regels en gevolgen.
Wat als uw contractpartij haar afspraken niet nakomt? Zijn de algemene voorwaarden van uw contractspartij u tegenstelbaar? U betaalde uw factuur mogelijk te laat, zijn de interesten en de kosten die u worden aangerekend terecht? Welke garantie dient uw contractpartij u te verlenen? Gelden voor tweedehands aankopen dezelfde regels?
Als consument bent u beschermd en geniet u van bepaalde rechten, meer bepaald als het gaat om prijsaanduidingen en prijsverminderingen, etikettering, openingsuren, uitverkopen (solden), herroepingstermijnen, verkoop op afstand, vergelijkende reclame, geschillen en klachten en dergelijke meer.
Bemiddeling is een alternatieve vorm van geschillenoplossing waarbij een derde partijen begeleidt in een poging om hen zelf te doen uitkomen op een akkoord dat geheel of deels een einde maakt aan hun geschil. Bemiddeling laat toe emotionele aspecten aan bod te laten komen, omgangsvormen te wijzen, de ander te erkennen, zelf erkend te worden en problemen op te lossen die de belangen van partijen bedreigen. Als advocaat-bemiddelaars kunnen wij jou helpen om ook op deze alternatieve manier een geschil tot een goed einde te brengen.
Neem een kijkje op onze bemiddelingspagina.
Handels- en Economisch recht, Privacy, Intellectuele rechten
[email protected]
Vennootschaps-, Verenigings- en Rechtspersonenrecht, Handels- en Economisch recht
[email protected]
Bouwrecht, Vastgoed, Handels- en Economisch recht, Bemiddeling
[email protected]
© 2021 Gevaco advocaten – advocatenkantoor te Beringen