Bestuurs- en Omgevingsrecht, Vastgoed
[email protected]
Het omgevingsrecht is een onderdeel van het bestuursrecht. Omdat grond en ruimte schaars zijn, heeft de overheid belangrijke bevoegdheden om het gebruik daarvan te regelen. Op macroniveau worden bepaalde gebieden bestemd voor bepaalde functies, zoals wonen, handel, landbouw, recreatie, industrie, natuur, … Op microniveau hangen bijvoorbeeld een heel aantal handelingen en/of activiteiten af van een voorafgaande vergunning. De bedoeling hiervan is te vermijden dat de onderlinge verhoudingen tussen percelen verstoord raken. De overheid kan ook sanctionerend optreden bij overtredingen die omgevings- of milieuoverlast kunnen veroorzaken. Wie te maken heeft met hinder vanuit de omgeving kan beroep doen op ons kantoor om na te gaan of hiertegen wat kan ondernomen worden.
Planinstrumenten, planschade en planbaten
Vergunningverlening
Handhaving
Bodemverontreiniging, bosdecreet, onroerend erfgoed, energie en andere sectorale regelgeving
Wonen en (ver)bouwen
De overheid stelt ruimtelijke structuur- en beleidsplannen en uitvoeringsplannen vast.
In structuur- en beleidsplannen ontwikkelt de overheid haar strategische visie en kader voor de toekomstige gewenste ruimtelijke structuur. In uitvoeringsplannen legt ze de bestemming van een bepaald gebied vast en stelt ze voorop welke stedenbouwkundige voorschriften binnen dat gebied van toepassing zijn.
Vooral laatstgenoemde plannen kunnen een vergaande invloed hebben op uw eigendom. Ze zouden er namelijk toe kunnen leiden dat de bestemming gewijzigd wordt waardoor het zomaar zou kunnen dat de bouwmogelijkheden op uw perceel ernstig beperkt worden of zelfs een bouwverbod geldt. Het is dan ook van belang dat u al bij de vaststelling van deze plannen uw rechten vrijwaart.
Het kantoor heeft een ruime expertise in adviesverlening, opstellen van bezwaarschriften en het begeleiden van particulieren in procedures m.b.t. de nietigverklaring van uitvoeringsplannen en/of vorderingen over het bekomen van een planschadevergoeding.
Er wordt wel eens gezegd dat de Belg een baksteen in de maag heeft. Velen onder ons verkiezen ook vandaag de dag nog steeds om een eigen woning te bouwen of zich te storten in een renovatieproject. Ons omgevingsrecht stelt dat elk ruimtegebruik principieel verboden is, tenzij een voorafgaande afwijking (vergunning) bekomen wordt of de handelingen en/of activiteiten die u wenst te stellen, aangemeld worden. Soms kan het zijn dat deze handelingen en/of activiteiten vrijgesteld zijn van vergunnings- en/of meldingsplicht. Hoe dan ook komt u bij de realisatie van uw project al snel in het vaarwater van de vergunningverlening.
Het kantoor heeft een jarenlange expertise in de begeleiding van particulieren bij de realisatie van hun eigen vastgoedproject en de daaraan gerelateerde problemen op het gebied van vergunningverlening. Deze expertise gaat van overleg met lokale besturen en omwonenden, tot het opstellen van administratieve beroepschriften, verweernota’s en het voeren van procedures ten overstaan van het bestuur en de Raad voor Vergunningsbetwistingen.
Het omgevingsrecht is de laatste jaren voortdurend in evolutie, net als het beleid dat toeziet op de naleving van de vele complexe handhavingsregels en maatregelen. Denk maar aan gerechtelijke of bestuurlijke herstelmaatregelen, stakingsbevelen, bestuurlijke geldboeten enz. …
Omwille van de complexiteit van deze regelgeving en de vergaande maatregelen en boeten die u riskeert, contacteert u best onmiddellijk een specialist.
Mogelijks overtreedt u zelf niet de regels, maar ondervindt u (aanhoudende) hinder als gevolg van een overtreding van de regels door een ander. Ook dan kunt u actie ondernemen en speelt u best kort op de bal.
Naast de regels over ruimtelijke ordening en milieu bestaan er tal van sectorale regelgevingen die mee bepalen wat wel of niet toegelaten is en die al dan niet mee in de vergunningsprocedure worden geïntegreerd.
Denk onder andere aan: het bosdecreet, het onroerend erfgoeddecreet, het bodemdecreet en haar uitvoeringsbesluiten, enz. …
Bodemverontreiniging kan bijvoorbeeld zeer vergaande gevolgen hebben. De OVAM kan u verplichten tot sanering over te gaan en de kosten daarvoor kunnen hoog oplopen. Er bestaan echter mogelijkheden om daaraan te ontkomen en mogelijks kunt u een beroep doen op een fonds dat tussenkomt in de kosten voor sanering en onderzoek. Ons kantoor heeft een uitgebreide expertise binnen de diverse sectorale regelgevingen.
Of u nu beslist om u op de verhuurmarkt te begeven, een woning te bouwen of te verbouwen, een bestaande woning, een nieuwbouwwoning of appartement (op plan, ‘casco’ of sleutel op de deur) aan te kopen, u stuit ongetwijfeld vroeg of laat op een juridisch vraagstuk.
Binnen het team bestuurs- en omgevingsrecht wordt advies verleend over de diverse facetten van uw persoonlijk vastgoedproject.
U heeft uw droomperceel gevonden, maar vraagt zich af of u uw droomwoning daarop wel kan en mag realiseren? De woning die u wenst te kopen, blijkt niet vergund te zijn en u vraagt zich af wat de consequenties zijn? Uw huurwoning verkeert in bijzonder slechte staat en uw verhuurder wenst geen herstellingen te doen? Uw woning werd opgenomen in het leegstandsregister? U wenst een bouwgrond aan te kopen, maar bent niet zeker dat u een lening zal bekomen? U wilt uw woning te koop stellen op het internet, maar weet niet welke informatie u daarbij verplicht bent te vermelden?, …
© 2021 Gevaco advocaten – advocatenkantoor te Beringen