Geef een zoekterm in en druk op “enter”.

KORTERE BETAALTERMIJNEN VOOR OVERHEIDSOPDRACHTEN

  • Administratief recht

Tot op heden dienden ondernemingen (inclusief kmo’s)  in het kader van overheidsopdrachten een relatief lange termijn van maximaal 60 kalenderdagen af te wachten voor de betaling van hun facturen.

Zo diende de onderneming eerst de controle van de werken, leveringen of diensten af te wachten.  Voor deze controle beschikte de aanbestedende overheid over 30 kalenderdagen. Aansluitend op deze controle volgde er een betaaltermijn van 30 kalenderdagen.

Deze regeling kwam een tweetal jaar geleden onder druk te staan door een arrest van Hof van Justitie (HvJ 20 oktober 2022, C-585/20).  Het Hof oordeelde daarin dat een gelijkaardige regeling uit Spanje strijdig was met de Europese richtlijn voor de bestrijding van betalingsachterstand bij handelstransacties.

Dit heeft de federale regering ertoe aangezet om de betaaltermijnen te wijzigen (lees: in te korten). Voortaan zal de controle en de betaling van de overheidsopdracht binnen de 30 kalenderdagen moeten gebeuren. Dit wordt de standaardregeling.

De aanbestedende overheid kan evenwel van deze regeling afwijken en in langere betaaltermijnen voorzien van maximaal 60 kalenderdagen, doch dit zal enkel mogelijk zijn onder welbepaalde strikte voorwaarden of voor specifieke overheidsopdrachten.

Deze nieuwe regels zullen gelden voor de overheidsopdrachten die bekendgemaakt worden vanaf 1 januari 2025.

Voor meer informatie over deze nieuwe regeling of andere aspecten van overheidsopdrachtenrecht kan u uiteraard terecht bij Gevaco Advocaten.