Door het corona-virus zijn heel wat vakantieplannen niet kunnen doorgaan. Zo heeft u op dit moment misschien nog een voucher in handen waarmee u een nieuwe reis kan boeken. Maar wat doet u nu best met deze voucher?
Veel reisbureaus hebben gebruik gemaakt van de corona-vouchers die door het ministerieel besluit van 19 maart 2020 in het leven werden geroepen.
Indien u zo’n voucher heeft aanvaard, en u heeft deze nog niet (volledig) besteed, is het zeer belangrijk om na te kijken wanneer en door wie deze voucher werd uitgegeven. Zo is er enkel sprake van een corona-voucher indien deze werd uitgegeven tussen 20 maart 2020 en 19 juni 2020 door de reisorganisator. Eén jaar na uitgifte, kan u vervolgens verzoeken om terugbetaling.
Indien uw voucher een andere uitgiftedatum heeft of werd uitgegeven door bijvoorbeeld de doorverkoper, heeft u geen corona-voucher maar een gewone voucher in uw bezit.
Wat is nu het verschil? Bij een corona-voucher bent u beschermd tegen het eventuele faillissement van uw reisorganisator. Bij een gewone voucher is dit niet het geval. Indien de uitgever van de voucher in dat geval failliet zou gaan, wordt u niet uitbetaald door het garantiefonds reizen, maar zal u aangifte moeten doen in het faillissement. Er bestaat dan een grote kans dat u met lege handen zal achterblijven.
Indien u een gewone voucher heeft ontvangen en u heeft deze nog niet (volledig) besteed, is het aan te raden om zo snel mogelijk een nieuwe reis te boeken. Indien de uitgever van de voucher failliet gaat en uw reis daardoor niet kan plaatsvinden, zal uw waardebon alsnog vergoed worden.