Ingevolge de coronamaatregelen gebeurden een heel aantal examens en evaluaties in het hoger onderwijs digitaal. Zo ook aan de Erasmushogeschool te Brussel. Door een datalek hebben studenten via de Word-applicatie Teams hun eigen beoordeling kunnen volgen. De docenten in kwestie hadden zich daarbij blijkbaar nogal kwetsend, denigrerend en/of discriminerend uitgelaten. Daarbij vielen woorden als ‘leeghoofd’.
De directie heeft ingegrepen en plaatst de docenten voorlopig op non-actief. De studenten in kwestie kunnen hun individueel resultaat opvragen bij de directeur van het departement. Wie wil, kan het examen opnieuw afleggen, deze zittijd nog, doch bij andere docenten.
Vanuit juridisch oogpunt is dit op het eerste gezicht een correcte beslissing. Door deze negatieve uitlatingen lijken de docenten geen objectieve beoordeling te vormen op basis van de bereikte competenties en behaalde doelstellingen, maar op basis persoonsgebonden kenmerken. Een dergelijke subjectieve beoordeling is uiteraard niet wettig. Alhoewel de beoordeling op ongepaste wijze tot stand is gekomen, is nog niet gezegd dat de studenten deze competenties wel bereikt zouden hebben. In dat opzicht is het gepast om hen een nieuwe kans te bieden én om het examen in dezelfde zittijd af te leggen.
Mr. Philippe Dreesen